Lubomír Šára: Málotřídní škola - přípravy na vyučování

Výchovy » Hudební výchova

Na plese

Zimní období je časem tanečních zábav a plesů. Bylo tomu odjakživa, jenom se dříve tančily jiné tance a hrála se zde jiná hudba než dnes. V 18. století patřil mezi nejoblíbenější tance menuet. Bez něj se neobešla žádná slavnost. Pro tento francouzský tanec pomalejšího tempa byly typické drobné taneční krůčky a úklony pánů i dam. Páni se oblékali do sametových obleků s krátkými nohavicemi a bílými punčochami. Parádou dam byly hedvábné krinolíny (široké sukně vyztužené ocelovými pásky a kruhy).
Výstupy pro žáka:
- interpretuje své prožitky a pocity z hudby
- předvede pohybovou improvizaci

Kapela

Jaký je rozdíl mezi orchestrem a kapelou? Orchestr bývá mnohem větší, mívá i dvě stě členů, bývají to profesionálové - mají hudbu jako své povolání. Jejich cílem je hrát co nejlépe, na světové úrovni. V kapele hrají naopak amatéři. Hrají pro radost, spojuje je kamarádství. Kdysi byla dechová kapela v každé větší vesnici, hrála na svatbách či tanečních zábavách.
Výstupy pro žáka:
- pozná hudební nástroje
- vyjádří obsah jednotlivých částí poslechové skladby

Oči

Oči a hlavně jejich barva jsou námětem některých lidových písní. Oči se mohou usmívat, ale mohou být také smutné, podle očí poznáme upřímného člověka či lháře.
Výstupy pro žáka:
- pozná hudební nástroje
- intonuje písně podle notového zápisu, orientuje se v něm

Koření

Žádné jídlo se neobejde bez toho správného koření. Také v hudbě existují koření, která jsou základem, nesmějí v ní chybět. Nazýváme je hudebně vyjadřovacími prostředky. Jsou to melodie, rytmus, dynamika (slabě - silně), tempo a hudební barva (výběr hudebních nástrojů).
Výstupy pro žáka:
- hraje na jednoduché hudební nástroje
- zpívá písně intonačně čistě podle svých možností

Tanec

Hudba by se měla především poslouchat. K muzice se ovšem skvěle hodí tanec. Ty nejlepší taneční skladby jsou vhodné k tanci i poslechu.
Výstupy pro žáka:
- vyjádří vzestupnou a sestupnou melodii pohybem
- vyjádří obsah jednotlivých částí poslechové skladby

Vdavky

Dnes se lidé žení a vdávají, protože se mají rádi. V minulosti však o tom, koho si děvče vezme, rozhodovali rodiče. Zvažovali přitom především velikost ženichova majetku.
Výstupy pro žáka:
- hraje na jednoduché hudební nástroje
- rozlišuje tóny ve stupnici C dur a pomlky

Dirigent

V čele orchestru stojí silná osobnost, která ho řídí. Určuje tempo, ukazuje hráčům nástupy a pomocí pohybů rukou dává hudbě výraz. Říkáme mu dirigent. Jeho pohyby mají přísná pravidla. My si na dirigenty dnes zahrajeme. Zadirigujeme si dvě písničky dnešního setkání - jednu ve dvoučtvrtečním a jednu ve tříčtvrtečním taktu.
Výstupy pro žáka:
- rozpozná 2/4 takt
- rozpozná 3/4 takt
- vyjádří tempo pohybem

Vlak

Vlak je skvělý vynález. Sveze i tisíc lidí najednou. Poslechneme si skladbu, která oslavuje tento dopravní prostředek. Parní lokomotiva nejdříve pouští páru, poté se pomalu rozjíždí až do nejvyšší rychlosti, zpomaluje i zastavuje.
Výstupy pro žáka:
- intonuje písně podle notového zápisu, orientuje se v něm
- rozlišuje tóny ve stupnici C dur a pomlky

Přátelé a kamarádi

Muzika umí dávat lidi dohromady. Pokud se spolu sesednou kamarádi a jeden z nich vytáhne kytaru, je o dobrou zábavu postaráno. Kdysi se takto lidé scházeli třeba v hudebních salonech. Některý z přítomných umělců byl vyzván, aby zahrál na klavír nebo aby zazpíval. Dnes se scházíme třeba v hospodách nebo u ohňů.
Výstupy pro žáka:
- vytvoří jednoduchou dohru
- rozliší jednotlivé tóny ve stupnici C dur

Křížem krážem

Když jsme unavení, uděláme nejlépe, pokud zajdeme do lesa. Můžeme chodit křížem krážem, poslouchat lesní ptáky. Nebo usedneme v lesním tichu na pařez a odpočíváme. A takový odpočinek je k nezaplacení.
Výstupy pro žáka:
- vytvoří jednoduchou dohru
- rozpozná poslechem 3/4 takt

Předchozí   1 2 3 4 5 6 7 8   Další
Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?